12 en 13 september - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Francine Leest - WaarBenJij.nu 12 en 13 september - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Francine Leest - WaarBenJij.nu

12 en 13 september

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

19 September 2017 | Zambia, Livingstone

Het was weer een gezellige wandeling naar het old people’s house. Iedereen is hier echt heel vriendelijk. Vooral de kinderen zijn zo enthousiast als ze je zien. Ze roepen allemaal hello Mzungu, How are you? Mzungu betekend blanke en dat wordt alleen maar als een vriendelijke uitdrukking bedoelt!!! Vorige week liep ik samen met Eunice. Er waren een paar kinderen die me een hand wilden geven. Eunice hoorde hun reactie die ze voor me vertaalde. Ze vonden mijn hand zo zacht aan de binnenkant….en ze vonden het heel spannend want ik was de eerste Mzungu aan wie ze een hand gaven. Hoe schattig!!!

Vanmorgen was het een “gewone dag” wat betreft het werk. Ontbijt uitgedeeld, gepoetst en de vrouwen geholpen bij het wassen.
Gisteren zag ik buiten een hele grote teil staan die was afgedekt met een plastic zak. Het viel me op dat er enorm veel vliegen op zaten.
Vanmorgen stond die teil er nog. Toen de vrouwen begonnen met het voorbereiden van het eten zag ik dat er allemaal vlees in die teil zat. Dat vlees gingen ze snijden en verder bereiden. Ik moet bekennen dat ik iets langer dan nodig was gedaan heb over het poetswerk. Ik moest er toch niet aan denken dat ze me zouden vragen te helpen bij het koken…..Mijn aanpassing aan de cultuur gaat ver maar dit leek me toch iets teveel van het goede. Ik had het goed uitgekiend en was net klaar toen ze de teil gingen omspoelen pfieuw….

Na het werk had ik afgesproken met Fernanda, Stan en Jose in de stad. We hebben gezellig ,er elkaar geluncht, dollars gepind voor het weekend en wat boodschappen gedaan.
Toen ik thuis kwam heb ik me meteen gedoucht en omgekleed. Dat doe steeds want ik voel me toch niet zo fris na het werk en de warmte.
Vanavond weer gezellig gekaart met Mayla, Stan, Mike, en Sonja. Het was weer lachen geblazen. Het is toch wel echt heel erg leuk om zoveel nieuwe mensen uit zoveel verschillende landen te leren kennen. En humor heeft geen grenzen, dat heb ik wel gemerkt. Ik ben wel blij om af en toe Nederlands te kunnen praten met Jose, alhoewel we ook Engels praten tegen elkaar als er anderen bij zijn. Ik denk tegenwoordig al in het Engels….
Nu is het tijd om te gaan slapen. Ik hoop dat ik vannacht geen slaapmaatje tref…..

13 september
Vanmorgen weer op tijd richting het werk. Mijn gewone bezigheden gedaan. Daarna ben ik samen met Edith naar de Maramba market gegaan. Ik had beloofd om boodschappen te gaan doen voor een soort van feestmaaltijd voor de old people. Eerst hebben we kool, wortelen, tomaten, bonen, aardappelen gekocht. Al onze koopwaar konden we tijdelijk stallen bij een kraampje waarvan Edith de eigenaar kent. Op het laatst gingen we de kippen kopen!! Geen al geslachte, maar levende kippen. Edith nam kip voor kip in hun nekvel/nekveren om te bepalen of ze zwaar genoeg waren…..in Nederland zouden ze hier echt niet mee wegkomen zoals ze met de kippen omgaan….tja….het aanpassen gaat soms een beetje ver!! Toen we alles verzameld hadden hebben we een man met loop kar geregeld die alle spullen naar het old people’s home wilde brengen. Dat koste 5 kwatsja (40 cent). Ook de levende kippen werden thuis bezorgd.
Gelukkig heb ik niet hoeven toekijken hoe die werden geslacht. Ik hen wel gezien hoe ze, toen ze dus al dood waren, in het kokend water werden gedompeld zodat de veren beter geplukt konden worden. Gelukkig waren de koks daar druk mee…..en hoefde ik niets meer te doen.

Ik kwam vandaag bij het old people’s home nog een Nederlandse vrijwilliger tegen. Hij werkt bij een organisatie die de medical check doet bij allerlei instanties van de overheid. We stonden al een tijdje in het Engels met elkaar te praten toen we er achter kwamen dat we allebei uit Nederland komen. Hij woont inmiddels al 3 jaar in Zambia.

Vanmiddag heb ik nog wat boodschappen gedaan in het centrum. Ik heb 2 potten mayonaise gekocht voor het feestmaal voor morgen. Ik denk dat ik morgen “lunch” in het old people’s house. Of ik veel eet is nog maar de vraag ; )

Vanavond heeft Sonja nog een klein concert gegeven voor alle vrijwilligers. Het was weer erg mooi om haar te horen spelen!!

  • 19 September 2017 - 21:31

    José :

    Weer geweldig om te lezen Sien !!! Ook goed voor de lijn daar

  • 19 September 2017 - 21:34

    José :

    Dat eerdere berichtje ging niet goed... Nog veel plezier daar xx

  • 19 September 2017 - 22:56

    Marian:

    2 potten mayonaise... Kwatsja... ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francine

Actief sinds 27 Aug. 2017
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 7051

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

02 September 2017 - 30 September 2017

Zambia Livingstone

Landen bezocht: