16 en 17 september - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Francine Leest - WaarBenJij.nu 16 en 17 september - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Francine Leest - WaarBenJij.nu

16 en 17 september

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

21 September 2017 | Zambia, Livingstone

Vanmorgen alweer vroeg uit de veren ondanks dat het weekend is. We worden om 06.45 opgehaald door Lazarus. Hij brengt ons naar de grens van Botswana. We gaan vandaag voor naar het Chobe national park voor een tweedaagse safari!! Wat heb ik daar veel zin in.
Nadat we de grens van Zambia overgestoken waren werden we opgewacht door K.B. Hij blijkt een naam te hebben die bijna niet uit te spreken is, en om het ons gemakkelijker te maken heeft hij er K.B. van gemaakt. Het is een erg aardige man die, zo later bleek, ontzettend veel verstand te hebben van de natuur in het park.
Nadat we plaatsgenomen hadden in de open jeep laadde Lazarus nog een of ander zwaar pakket over in de jeep…..
Bij de grens van Botswana aangekomen werd ons gevraagd of dat pakket van ons was….niet dus…..het pakket werd eruit gehaald en mocht niet verder mee. We denken dat het smokkelwaar was. Er worden nogal wat spullen de grens mee overgenomen om ze in het andere land te kunnen verkopen. Het gaat om in onze ogen onschuldige spullen maar het is verboden dus heeft Lazarus pech gehad.
In Botswana moesten we met onze voeten door een bak met een ontsmettingsvloeistof. Ook de auto ging met de banden door zo’n goedje. Ik weet niet precies ter bescherming waarvan dit nodig was.
We gingen nog twee andere mensen ophalen die in een hotel in Botswana verbleven en die mee zouden gaan voor de dagsafari.
Bij het park aangekomen hebben we eerst een bootsafari gedaan. Nooit geweten dat ik nog zo dicht in de buurt van krokodillen zou komen….We hebben een grote groep olifanten de rivier zien oversteken en de nijlpaarden in en om de rivier gezien. Het was heerlijk om met deze temperaturen op het water te zijn.
Daarna zijn we weer de jeep ingestapt en zijn we naar de lunchplaats gegaan. Na daar heerlijk gegeten te hebben gingen we het park weer verder verkennen.
We hebben zoveel dieren gezien!!! Ongelooflijk mooi!! Impala’s in hele grote groepen, olifanten, bavianen en andere wat kleinere apen. We hebben mogen genieten van het zien van de Giraffen, zebra’s, hyena’s, arenden, buffels, de jakhals, ooievaren en heel veel andere kleurrijke vogels, de waterbok…..en als klap op de vuurpijl zagen we wilde honden. Die zijn maar zelden te zien dus ook K.B was enorm enthousiast!!
Op het eind van de dag, nadat we de mensen van de dagtocht weer hadden afgezet, gingen we verder het park in en daar zagen we eerst een groepje leeuwinnen. Wauw….zo dichtbij….later kwamen we nog een groepje mannetjes tegen. Zo mogelijk nog indrukwekkender.
We konden zo dichtbij de dieren komen omdat de jeeps groot zijn en voor de dieren al bij de omgeving horen. Ze zien de jeep niet als een bedreiging en geven er geen bijzondere aandacht aan. Er werd ons wel op het hart gedrukt dat we niet onverwachts moesten gaan staan en zachtjes moesten praten. Dat hebben dan ook maar gedaan…..
Toen het net donker was kwamen we aan bij ons kampje. Het was zo mooi!! Er waren twee kampvuren gemaakt en er stonden op verschillende plaatsen olielampen om de beesten op afstand te houden. Er stonden 3 tenten voor ons en twee tenten voor de koks en voor K.B.
De tafel was al gedekt en er stond een super lekker buffet klaar. We hebben heerlijk gezeten en nog genoten van de verhalen die K.B vertelde. Op een gegeven moment hoorden we gegrom. Dat waren dus de leeuwen vertelde K.B. We moesten er niet van opkijken als we dat geluid vannacht ook nog zouden horen van een stuk dichterbij…..geen zorgen zei hij, ze komen niet bij de tenten. Maar mocht je toch oog in oog komen staan met een wild dier, blijf dan stil staan en als het beest bij je weg gaat loop dan rustig achteruit bij de plaats vandaan……tja, mooi advies maar ik weet niet of ik zulke stalen zenuwen heb….De w.c. is namelijk buiten en wat bij de tenten vandaan….
De tentverdeling werd gemaakt en ze hadden bedacht dat Jose en ik samen in een tent zouden slapen. Nou, daar was ik niet zo rouwig om eerlijk gezegd ; )
Om een uur of 1 maakte Jose me wakker omdat ze naar de w.c. moest. Nee, in mijn eentje naar zo’n afgelegen plekje had ik ook niet gedaan.
Toen ik daar in die tent lag, kijkend naar de sterrenhemel met het geluid van de leeuwen op de achtergrond was dat toch wel een heel bijzonder moment wat ik niet snel zal vergeten.
De volgende ochtend werden we om 05.15uur wakker gemaakt. We zouden om 6 uur vertrekken zodat we de sunset konden meemaken. We kregen een licht ontbijtje want we zouden rond 10 uur weer terug zijn voor en uitgebreide brunch.
Het was maar goed dat ik een trui mee had genomen. Zo vroeg in de ochtend in een jeep is toch wel erg frisjes. We kwamen nog een keer de wilde honden tegen. Ze zaten achter een groep impala’s aan. Omdat ze het struikgewas inschoten draaide K.B de jeep in sneltreinvaart en stoven we over de zandwegen om te kunnen zien hoe ze hun prooi te pakken kregen. Helaas waren we te laat en waren ze verdwenen. Maar het was wel gaaf om in zo’n hard tempo over de zandwegen te crossen.
Na de brunch hebben we nog een paar uur mogen genieten van de prachtige natuur en de fantastisch imposante beesten.
Toen we weer bij het bootje waren dat ons naar de grens van Zambia bracht was ik toch wel blij de jeep te kunnen verlaten. Twee volle dagen Afrikaanse massage was wel genoeg voor mij ; )
Tegen 5 uur waren we terug in het Sunbird house waar we een wijntje hebben gedronken op het fantastische weekend!!!!

• 21 September 2017 - 22:39

Ellen:

Wat een geweldig avontuur! Zo mooi geschreven dat ik het een beetje met je mee kan voelen